Alla inlägg den 16 september 2013

Av Malin - 16 september 2013 23:00

Nu är jag inne i en period igen när jag känner mig så osäker på allt och känner att dom här i på synrehabiliteringen inte kan nåt överhuvudtaget om Aniridi. Jag kanske förvärrar Novas syn om jag inte skyddar ögonen bra? Jag ser att vissa verka få så mycke hjälp med mörka glasögon o.s.v vi får knappt solglasögon till Nova iallafall inga som passar hennes lilla huvud. Jag vet typ inte ens vad jag ska skydda hennes ögon ifrån? Solljus vet jag ju, men hur viktigt är de. De kanske är farligt för ögonen om jag inte skyddar dom tillräckligt. Vad för annat ljus bör jag skydda henne ifrån?. Det kanske även är inne. Tänk om jag förvärrar hennes syn baraför att jag inte har så bra kundkap om hennes synskada. Synpedagogen som vi "typ" har kontakt med. (Vi hör aldrig av honom) han verkar ju inte bry sig om just Novas synskada. Jag får påminna honom hela tiden om att hon faktiskt är ljuskänslig. Han minns det aldrig. Hur bra känns det på en skala. Han verkar inte kunna svara på nåt om aniridi utan pratar bort de genom att prata om synskador i allmänhet. Han verkar tro att alla som har en sorts synskada har samma behov och samma problem. Åh jag vet inte vart jag ska vända mig längre. Jag känner mig som världens sämsta mamma som inte ens kan berätta på förskolan vad som är viktigt och inte med Nova.

Ovido - Quiz & Flashcards